Wat zijn Google Ads extensies?
Om gelijk met de deur in huis te vallen… Laten we het eerst hebben over de beperking van Google Ads.
Het is namelijk zo dat wanneer je een advertentie maakt, je een maximaal aantal leestekens kunt gebruiken. Zo kun je bijvoorbeeld voor elk van de drie koppen 30 leestekens gebruiken en voor elk van de twee beschrijvingen 90 leestekens. Dankzij de extensies kunnen we extra informatie toevoegen aan de advertentie. Per bedrijf verschilt welke extensies je wel of niet gebruikt.
Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel, dan is het zeer verstandig om de locatie extensie te gebruiken, zodat men direct weet waar je zit. Word je vaak gebeld en staat klantenservice bij jou voorop? Dan is het verstandig om het telefoonnummer direct zichtbaar te maken.
Wat is het voordeel van het gebruik van een of meerdere extensies?
Het voordeel zit hoofdzakelijk in de volgende twee zaken:
- Professionele uitstraling
- Informatie voorziening
Zodra je meer informatie toevoegt, krijgt een advertentie meer uitstraling en een professionele ‘look-and-feel’. Daarnaast kun je extra informatie toevoegen.
Hieronder zie je een advertentie met extensies. Er wordt hier gebruik gemaakt van ‘sitelink’ en ‘highlight’ extensies. De uitstraling is sterk en de informatievoorziening ook.
Bij onderstaande advertentie zie je dat er geen gebruik gemaakt wordt van extensies. Je ziet meteen dat de advertentie veel minder opvalt. Daarnaast wordt er hier aanzienlijk minder informatie gedeeld. Misschien voel je ook dat je minder snel wilt klikken.
Welke 5 Google Ads extensies moet ik gebruiken?
- Sitelink
- Website informatie
- Highlight
- Locatie
- Prijs
1. Sitelink
Dankzij een sitelink extensie kun je extra links toevoegen aan je advertentie. De extra links zorgen er bijvoorbeeld voor dat je mensen kunt sturen naar specifieke landingspagina’s op je website.
Stel iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam, wat in zou moeten houden dat de persoon al bekend met jou is. Over het algemeen stuur je branded-zoekcampagnes altijd naar je homepage. Echter, deze persoon kan dus op zoek zijn naar jouw contactpagina of verkooppagina. Wanneer mensen dus op een sitelink extensie drukken komen ze meteen op de juiste pagina terecht.
Hoeveel sitelink extensies kan ik gebruiken?
Het is mogelijk om tot 6 sitelink extensies live te zetten. Dit kan op accountniveau, campagneniveau en in de advertentiegroepen.
Je kunt naast de sitelink titel ook nog een korte omschrijving toevoegen. Dit is niet verplicht, maar dit kun je wel gebruiken om nog waarde toe te voegen aan de sitelink.
Niet al mijn extensies zijn zichtbaar, hoe kan dit?
Het kan zijn dat je 4 extensies hebt toegevoegd maar er worden er maar 2 laten zien. Dit ligt waarschijnlijk aan een van de volgende zaken:
- Google heeft of de advertentie of de extensie niet goedgekeurd.
- De extensies zijn toegevoegd aan een non-actieve campagne, -advertentiegroep of -account.
2. Website informatie
Gebruik de website informatie extensie om specifieke diensten of producten aan te duiden. Je kunt op deze manier extra informatie aan de klant tonen. Google heeft bepaalde kopteksten vastgesteld waar je uit moet kiezen. Deze kopteksten bestaan bijvoorbeeld uit: producten, services of merken.
3. Highlight
Hier kun je gebruik van maken als je jouw Unique Selling Points (USP’s) wilt laten zien. Zoals bijvoorbeeld: ‘Niet goed = Geld terug garantie’, ‘Laagsteprijsgarantie’, ’24/7 bereikbaar’, etc. Je mag maximaal 25 leestekens gebruiken en in totaal 20 highlights instellen. Google zal ze niet allemaal tegelijk gebruiken maar wel kijken naar de best presterende. De beste worden dan het meest getoond bij je advertentie.
4. Locatie
Als jij, eventueel naast je online business, ook een fysieke winkel hebt, is het interessant om een locatie extensie te gebruiken. Doe je dit niet dan is dit wel een gemiste kans. Veel mensen zoek via hun mobiele telefoon naar winkels, wanneer je geen locatie extensie hebt kun je dus klanten mislopen.
De locatie extensie helpt mensen jouw bedrijf te vinden, met een druk op de knop kunnen ze zien waar jouw bedrijf is.
5. Prijs
De prijs extensies zorgen ervoor dat voor jouw specifieke producten of services direct de prijzen zichtbaar zijn. Deze extensie is goed in te zetten wanneer men in de koopfase zit van de Customer Journey. Wanneer jouw Waardepropositie de ‘Laagsteprijsgarantie’ is, dan is dit de perfecte manier om mensen over te halen top kopen. Voor de prijsextensie kun je maximaal 8 verschillende producten/services instellen.
Conclusie
Er zijn genoeg extensies die je kunt gebruiken. Het is van belang dat je goed kijkt naar de kenmerken van jouw producten, de voordelen van deze producten en de Customer Journey van klanten. Kijk goed naar de fase waar een klant in zit, voordat je een extensie toevoegt aan een advertentie.
Het heeft bijvoorbeeld weinig nut om iemand een link naar een contactpagina te laten zien wanneer hij of zij nog oriënterend is op productniveau.
Helaas kun je niet zelf bepalen wanneer de extensies worden laten zien. Maar als je ze niet activeert komen ze er zeker niet te staan.
Vergeet trouwens één ding niet… Zorg ervoor da je Google Mijn Bedrijf hebt ingesteld, zodat jij als bedrijf altijd vindbaar bent. Dit creëert een stukje vertrouwen want men kan dan zien dat jouw bedrijf echt bestaat. Er is een telefoonnummer, adres, openingstijden en er worden vaak ook producten en/of services laten zien. En als je het écht goed wilt doen, dan zorg je ervoor dat je flink wat reviews verzameld voor social proof ;).
Veel succes! Voor nog meer tips kun je de blog: 5 tips voor Google Ads lezen.