5 tips om te beginnen met Google Ads

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Maak een sprong naar...

Beginnen met Google Ads

Je hebt een mooi product of dienst en je wilt beginnen met Google Ads. Maar hoe doe je dat? Waar begin je? En hoe zorg je ervoor dat die campagnes, waar je zoveel tijd in hebt gestoken, rendabel worden?

Want even een campagne opzetten en wachten tot de verkopen binnenstromen is (helaas) verleden tijd…

Het begint allemaal bij het bepalen van jouw strategie, het uittekenen van de Customer Journey van jouw klant, het bepalen van de tone-of-voice en met name het precies weten wat jouw producten of diensten nu voor voordelen hebben (ten opzichte van concurrenten). Daarnaast is het van belang dat je precies weet wat mensen doen op jouw website (hier kun je Google Analytics voor gebruiken).

Heb je alles in kaart gebracht en verzamel je de juiste data? Dan kun je ook daadwerkelijk beginnen met het inzetten van Google Ads, mocht dit de juiste manier zijn om jouw doelgroep te bereiken.

Voordat je start, is het wel even handig om eerst een Google Ads account aan te maken (zie deze video).

Waarom moet ik Google Ads gebruiken?

Google is een bewezen platform dat vaak onderdeel is van het bereiken van de juiste mensen op het juiste moment. Men zit namelijk in een zoekende fase. Dit houdt in dat ze al weten waar ze naar op zoek zijn of welke vraag ze willen stellen. Google Ads is een middel waarmee jij, als je het op de juiste manier inzet, je bekendheid kunt vergroten en uiteraard meer verkopen kunt realiseren.

Wat zijn de voordelen:

  • Jij hebt volledige controle over wie jouw advertentie te zien krijgt;
  • Je bereikt mensen die daadwerkelijk op zoek zijn naar informatie, een product of een dienst;
  • Je bepaalt zelf wat je maandelijkse uitgaven zijn;
  • Je kunt met Google Analytics zeer goed sturen op data omdat ze hetzelfde attributiemodel gebruiken;
  • Je kunt zeer specifiek bepalen wanneer, op welke locatie en op welke zoekwoorden jij gevonden wordt;
  • Jij bepaalt zelf waar je de potentiële klanten naar toe stuurt (welke landingspagina).

De 5 gouden tips om te starten met Google Ads

Vanuit de basis kan iedereen met zoekcampagnes (Google Search) beginnen. Zoekcampagnes zijn advertenties die je naar voren ziet komen als je zoekt om een specifiek zoekwoord. Bijvoorbeeld als ik zoek op ‘schoenen kopen’, dan komt dit naar voren.

Je ziet hier twee van de drie manieren om te adverteren op Google. Links zie Search campagnes en rechts zie je Shopping campagnes. We duiken met dit artikel dieper in hoe je nog meer uit je zoekwoordencampagnes kunt halen, waar je op moet letten en hoe je je kunt voorbereiden. Middels deze 5 tips helpen we jou een balans te vinden tussen het behalen van conversies en het maken van kosten.

De 5 tips om te starten met Google Ads:

  • Doelgroep onderzoek
  • Zoekwoorden analyse en inrichting
  • Negatieve zoekwoorden
  • Remarketing List for Search Advertising (RLSA)
  • Extensies toevoegen

Tip 1: Doelgroeponderzoek

Voordat je gaat beginnen moet je weten wie je precies wilt bereiken. Je wilt natuurlijk het liefst aan heel de wereld verkopen, maar is dat ook realistisch. Als jij je focust op jouw droompubliek, oftewel de 4% van jouw consumenten, dan is de kans op een conversie ook een stuk groter.

Uiteraard heb je de mogelijkheid om op geografische aspecten onderscheid te maken. Wil je meteen heel NL bereiken of richt jij je op een provincie, gemeente of stad? Verder kun jij je ook op demografische aspecten richten. Is jouw product of dienst gericht op een vrouw? In welke leeftijdscategorie bevind zij zich dan?

Maar het is van belang dat je nog een verdiepingsslag maakt… Waar zoeken mensen daadwerkelijk op (dus niet ‘Google Advertising’, maar ‘Hoe begin ik met Google Advertising?’?

Hiervoor kun je bijvoorbeeld tools als https://keywordtool.io/. Daarmee kun je onderzoeken wat voor ‘longtail zoekwoorden‘ men daadwerkelijk gebruikt om te zoeken.

Kortom bepaal van tevoren goed op wie jij wilt richten en waarom.

Tip 2: Zoekwoorden analyse en inrichting

Zoekwoorden analyse

Een zoekwoorden analyse voer je altijd uit voordat je begint met het opzetten van een campagne. Google bied je de mogelijkheid om te kijken welke zoekwoorden het best passen bij jouw product. Je kunt je hier richten op verschillende regio’s, periodes en talen.

5 tips google ads. Zoekwoorden analyse

Bekijk goed welke zoekwoorden concurrenten gebruiken, hoe jouw doelgroep zoekt en wat je zelf op landingspagina’s hebt staan en baseer daar je onderzoek op. De zoekwoorden die je gebruikt moeten terug te vinden zijn op je website. Als dit niet zo is, is de kans groot dat je niet de gewenste resultaten zult behalen.

Zoekwoorden inrichting

Om te voorkomen dat zoekwoorden onderling gaan concurreren met elkaar, maak je cluster van zoekwoorden. Dit houdt in dat je de zoekwoorden die op elkaar lijken plaatst in 1 advertentiegroep.

Bijvoorbeeld:

  • Witte wijn
  • Rode wijn
  • Rose wijn

Wordt:

  • Advertentie groep 1. Witte wijn, Witte wijn kopen
  • Advertentie groep 2. Rode wijn, Rode wijn kopen
  • Advertentie groep 3. Roséwijn, Roséwijn kopen

Het zijn allemaal wijnen, maar de zoekwoorden lijken niet op elkaar. Daarom maak je eerst drie verschillende advertentiegroepen waardoor de zoekwoorden niet met elkaar concurreren.

Tip 3: Negatieve zoekwoorden

Nu gaan we het hebben over de zoekwoorden waar je niet op gevonden wilt worden. Er zijn altijd woorden die lijken op, of in de buurt komen van, jouw zoekwoorden. Van bepaalde woorden weet je dat ze niet passen bij jouw dienst of product. Zorg dat je deze meteen al uitsluit.

Daarnaast is het belangrijk dat je goed in de gaten houdt wat de zoekopdrachten van mensen zijn (zoektermen). In het zoektermen overzicht op Google Ads kun je precies zien welke zoekopdrachten jouw advertenties heeft getriggerd. Staan er daar zoekwoorden tussen die niet relevant zijn, sluit ze dan meteen uit.

Benieuwd naar de meest gebruikte uitsluitingszoekwoorden? Check dan dit artikel in het Engels of dit artikel voor de Nederlandse lijst.

Tip 4: Remarketing List for Search Ad (RLSA)

Remarketing of ook wel retargeting genoemd, is in elke branche bruikbaar. Wanneer iemand op bezoek is geweest op jouw site, maar niet overgegaan is tot conversie/transactie, kun je diegene opnieuw benaderen.

Er zijn verschillende manieren van retargeting; Video, Display en via Search. Wanneer je via Display of Video een retargeting campagne opzet, bereik je iedereen die al eerder op jouw website is geweest. Men krijgt dan na een bezoek een banner of video van jouw product of dienst te zien.

Bij retargeting via search is de intentie van de bezoeker een stuk hoger. De focus ligt namelijk op het zoekwoord, bijvoorbeeld:
Ik zoek naar ‘hockeyschoenen’ maar na mijn eerste bezoek heb ik geen aankoop gedaan. Dankzij de cookies sta ik nu wel in de doelgroeplijst van jouw bedrijf.
Een paar dagen later zoek ik weer op ‘hockeyschoenen’. Dankzij de doelgroeplijst i.c.m. een hoger ingesteld bod kom jij eerder bovenaan in de zoekresultaten en is de kans dat ik op jouw advertentie klik groter geworden.

Wat houdt een hoger ingesteld bod in?

De personen die voor een tweede keer op zoek gaan naar een door jouw vooraf ingesteld zoekwoord, zullen jouw advertentie eerder te zien krijgen (omdat jij een hoger ingesteld bod hebt).

Tip 5: Extensies

Extensies toevoegen vergroot de zichtbaarheid en de professionele uitstraling. Je kunt allerlei verschillende extensies toevoegen. Automatische extensies en handmatige extensies, van prijs extensies tot locatie extensies.

Heb jij bijvoorbeeld de laagsteprijsgarantie, dan is het verstandig om prijsextensies toe te voegen. Staat klantenservice en bereikbaarheid centraal, dan is de belextensie een goede optie om toe te voegen.

Extensies zoals sitelink extensies, highlight extensies of website informatie extensies, zijn over het algemeen voor elk bedrijf inzetbaar. Hiermee kun je mensen die bijvoorbeeld op zoek zijn naar jouw contactpagina al direct doorsturen (sitelink extensie), met highlight of website informatie kun je bijvoorbeeld jouw Unique Selling Points etaleren (mooi woord hé…). Het nodigt uit om te gaan kijken hoe de website er uit ziet en wat voor informatie er te vinden is.

Verdiep je goed in welke het best voor jou werken door dit artikel over extensies te lezen.

Conclusie

Voordat je een campagne opstart moet je dus goed je research doen. Gebruik daarbij de bovenstaande tips en dan kan ook jij ook beginnen met Google Ads. Heb je toch extra hulp nodig dan staan wij uiteraard klaar om te helpen!

Share on facebook
Facebook
Share on linkedin
LinkedIn
Share on twitter
Twitter
Share on email
Email
Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email
Vincent de Vos
Vincent de Vos
Al sinds ik me kan herinneren vind ik het leuk om andere te helpen. Als klein jongetje begon dit al op de basisschool. De afgelopen 17 jaar heb ik training gegeven als hockey trainer/coach en gewerkt als coördinator bij verschillende sportverenigingen.In 2018 kwam Steven, huidig partner in crime, met de vraag of ik me wilde omscholen tot online marketeer, zodat ik op een andere manier mensen kon gaan helpen. Ik hou wel van een uitdaging dus die kans heb ik met beide handen aangenomen. Twee jaar later bevind ik me in een heel andere (online) omgeving. Een uitdagende en continue veranderende wereld. Geen seconde heb ik spijt gehad van mijn overstap!Mijn drive om andere te helpen is onveranderd, de nieuwe en verfrissende omgeving maakt dat mijn werklust een nieuwe boost heeft gekregen. De dynamische online wereld zorgt ervoor dat ik dagelijks nieuwe oplossingen mag zoeken, elke dag en elke klus biedt weer nieuwe uitdagingen.
Anderen bekeken ook
Google Ads extensies
Google Ads

Google Ads extensies

Wat zijn Google Ads extensies? Om gelijk met de deur in huis te vallen… Laten we het eerst hebben over de beperking van Google Ads.

Maak een sprong naar...

Zet jij de volgende stap naar groei?
Stel al jouw vragen over online marketing.