In dit artikel gaan we in op de begrippen die Google gebruikt als het gaat om het doel van de campagne en het campagne type.
Doel van een campagne
Google Ads biedt verschillende optie als doel voor een campagne, elk doel heeft zo zijn eigen specialisme. Bekijk altijd goed wat het beste bij jouw campagne past.
De doelstellingen van Google Ads
Sales
Hier ligt de focus volledig op het verkopen van je product/dienst.
Leads
Met dit doel kun je inspelen op het behalen van microconversies. Denk bijvoorbeeld aan het eerste contactmoment waarbij ze een naam en e-mailadres achterlaten. Je hebt een groter potentieel bereik en kunt mensen kennis laten maken met jouw bedrijf.
Websiteverkeer
Zoveel mogelijk verkeer naar jouw website realiseren? Dan is dit het doel wat je nodig hebt.
Product- en merkoverweging
Heb jij iets nieuws aan te bieden? Moedig mensen aan jouw service of product te leren kennen.
Merkbekendheid en bereik
Met dit doel bereik je een zo groot mogelijk aantal mensen. Wat zal leiden tot het vergroten van jouw naamsbekendheid!
App-promotie
Heb jij de nieuwste en vetste app? Promoot hem en krijg meer installaties en aankopen.
Campagne maken zonder vooraf ingesteld doel
In dit geval weet je precies hoe je de juiste instellingen moet invoeren voor jou doel. Deze optie gebruik je alleen wanneer je precies weet wat je moet doen. Heb je nog niet de juiste kennis in huis? Laat Google je dan helpen.
Campagnetype
Het campagne type is minstens net zo belangrijk als het doel. Daarom kijken we goed naar alle opties die Google aanbiedt. Maak je hier de juiste keuze, dan zullen de gevolgen alleen maar positief zijn voor de resultaten.
De campagnetypes van Google Ads
Zoekcampagne
Wordt ook wel “search” genoemd. In zoekcampagnes maak je tekstadvertenties aan om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in jouw product/dienst. Deze potentiële nieuwe klanten kun je bereiken door specifieke zoekwoorden in te stellen.
Display campagne
Met display campagnes kun je mensen bereiken of retargeten (remarketing) met banners. Dit kun je doen met vooraf opgemaakte stilstaande of bewegende banners. Foto’s, video’s en tekst kunnen dus worden gecombineerd.
Shopping campagne
Hier ben je volledig gefocust op het product. Om Shopping campagnes in te stellen heb je de Google Merchant Centre nodig. Je kunt veel gedetailleerde informatie toevoegen en zo een klant tot een conversie te laten komen.
Video campagne
Bereik kijkers op YouTube en andere delen van het internet om jouw naamsbekendheid te vergroten. Je kunt het ook inzetten om mensen die bijvoorbeeld op jouw website zijn geweest, opnieuw te benaderen.
Smart campagne
Laat Google haar gang gaan met geautomatiseerde advertenties. Deze worden zichtbaar op Google, Google Maps en andere aangesloten platformen.
Discovery campagne
Dit zijn advertenties die worden weergegeven op o.a. YouTube, Discover en Gmail.
Dit zijn alle optie die Google biedt voor campagne type en campagne doelstellingen. Voor meer informatie kun je altijd vrijblijvend contact met ons opnemen.